حضور تا ظهور از سال 260 امام حاضر است غیبت به معنای عدم رؤیت است نه عدم حضور آخرین مطالب
نويسندگان وحدت عالم انسانی دومین اصل از اصول اعتقادات بهائیان وحدت علم انسانی است. آنها مدعیاند (جمیع افراد بشر مخلوق حضرات پروردگارند، رنگ، چهره و طرز ترکیب قیافه هیچ یک (از افراد) میزان برتری یک انسان بر انسان دیگر نیست و نباید علت اختلاف و دشمنی باشد) " 1 ". (درست مثل اختلاف رنگ و نوع در گلهای یک گلستان که موجب رونق بوستان است نه دشمنی و عناد بین گلها و ریاحین. در ساحت قدس الهی امیر و فقیر، عزیز و حقیر، آسیایی و اروپایی، سیاه و سفید همه برابرند و هیچ یک بر دیگری رجحان ندارد.خدا به همه مهربان است، پس چرا ما نسبت به هم مهربان نباشیم.) " 2 ". همچنین ادعا دارند که میزان امتیاز به علم و اخلاق است نه به وطن و مقام ولیکن خود این امتیازات هم موجب حق برتری نمیشود). و به نقل از عباس افندی آوردهاند: (ثانی اساس الهی، وحدت عالم انسانی است یعنی جمیع بشر بندگان خداوند اکبرند، خدا خالق کل است، خدا رزاق کل است. خدا محی کل است و خدا مهربان به کل، یعنی جمیع بشر انسانند.) " 3 ". در این قضیه حسینعلی نوری نیز گفته است که (ای اهل عالم سراپرده یگانگی بلند شده به چشم بیگانگان، یکدیگر را میبینید همه بار یک دارند و برگ یک شاخسار) " 4 ". نقد اصل وحدت عالم انسانی پس از اینکه دومین اصل بدیع از اصول اعتقادات بهائیان آورده شد این سئوال به ذهن وارد میگردد که آیا واقعا این اصل نو و تازه میباشد؟ و اصولا قبل از تأسیس این فرقه چنین موضوعی در مکاتب آن روزگار وجود نداشته؟ برای پاسخ به این پرسشها لازم است که کتب تاریخ را ورق بزنیم و به منابع موضوع نگاهی بیافکنیم ابتدا در مکتب اسلامی که منادی کمال ادیان و آخرین دین الهی است جستجو میکنیم و سپس به سایر مکاتب میپردازیم. در دین مبین اسلام طبق نص صریح آیات و روایات هیچ انسانی به انسان دیگری برتری ندارد رنگ و نژاد و سایر تفاوتهای فردی صرفا جهت شناخت و تمایز انسانها از یکدیگر است و ویژگیهای خاص جسمانی، هیچ کدام دلیل برتری ابناء بشر بر یکدیگر نمیگردد. در آیه 13 از سوره حجرات میخوانیم: ای مردم ما همه را نخست از مرد و زنی آفریدیم و آن گاه شعبههای بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را باز شناسید بزرگوارترین شما نزد خدا با تقواترین مردمند و خدا کاملا آگاه است. " 1 ". همچنین آیات دیگر از این قرارند: «با یکدیگر نزاع نکنید که نزاع داخلی سستی میآورد و سستی شما را زایل میکند» " 2 ". (به ریسمان الهی چنگ زنید و متحد شوید و از تفوق و تشتت بپرهیزید) " 3 ". (بگو بیایید به سوی کلمهای که بین ما و بین شما یکسان است پیروی کنیم " 4 ".) گذشته از آیات و روایات حکما و شعرای اسلامی قرنها قبل از ظهور بهائیت این مطالب یعنی وحدت عالم انسانی را در قالب شعر و یا نثر آوردهاند. که ذیلا به دو مورد آن اشاره میکنیم: «بنی آدم اعضای یکدیگرند نقض اصل وحدت عالم انسانی توسط سران بهائیت
میگیرند منتها در صورتی که معلم غیر بهائی باشد سهمی به او تعلق نمیگیرد و اصولا غیر بهائی از بهائی ارث نمیبرد. به اصل این حکم توجه فرمایید:
نظرات شما عزیزان: پيوندها
تبادل
لینک هوشمند
|
|||
|